Workshopy od Model Scene

17.03.2012 16:47

Workshop I. - základy tvorby krajiny - dnes jsem se zůčastnil workshopu na téma základy tvorby krajiny. Mé pocity od začátku byly dosti smíšené. Při shlédnutí již hotových krajiných děl na kolejištích či modulů našich modelářských kolegů před tímto seminářem jsem si říkal, že odvedly parádní práci, že tohle asi nikdy neztvárním. Po dnešním workshopu musím přiznat, že mám ze sebe velkou radost a dobrý pocit z vytvořeného kousku diorámatu. I když při řezání styroduru to vůbec tak nevypadalo. Myslím, že to i někdo uváděl na svém webu, že je dobré před samotnou stavbou kolejiště si pár diorámat postavit, osahat materiály, možnosti stavby a osmělit si techniku (co se týká krajiny je velmi důležité si uvědomovat skutečnosti dle reálného prostředí a všímat si detailů, které nám pak ukažou nedostatky našich modelů).

Na začátku jsme obdrželi styrodur, který je pro práci lepší než polystyren (nepoužívat polystyren označený modrým pruhem-je moc řidký, když použít, tak buď s červeným nebo černým pruhem). Se styrodurem, jak jsem si dnes ověřil se pracuje lépe. Nepadají z něho kuličky a lépe se tedy dá opracovávat. Je daleko pevnější. Ozkoušeli jsme si řezačku a odporový drát na úpravu styroduru do požadovaného tvaru. Byl nám vysvětlen postup práce s foliážemi, jaké lepidlo používat na foliáže a také upozorněno na chyby, kterých se modeláři dopouštějí (např. nehlídají tvary kopců či přechody terénu, nezohledňují vodu, která i v přírodě hraje svojí roli tvárnosti krajiny). Ukázány přechody od suchých až po mokré místa v přírodě na modelu. Dle toho volit vhodné foliáže. Dále nám bylo ukázáno a vysvětleno jak použít modelovou vodu. Taky jedna z věcí kterou bych chtěl časem vyzkoušet cvičně než jí použiju na modulu. Z odvedené práce mám opravdu dobrý pocit. Musím přiznat, že v relativně krátkém čase se dá vytvořit a ztvárnit krásný kousek přírody. Nazávěr bych asi uvedl, že není třeba se bát a směle doporučuji se pustit do nějakého toho diorámatu.

Samozřejmně jsem svůj postup výroby diorámatu zdokumentoval a tak můžete posoudit sami, zdali se mi to podařilo.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/workshopy/workshop-i-tvorba-krajiny/

11.11.2012

Workshop II. - Práce se sádrovými odlitky - po úspěšném absolvování prvního Workshopu I. - Základy tvorby krajiny jsem se přihlásil na můj druhý Workshop II.- Práce se sádrovými odlitky. Byl nám ukázán postup jak správně nalít sádrovou hmotu do silikonové formy, aby nevznikaly bublinky. Měla by se proto lít sádra do sádry a ne přímo na silikonovou formu. Formy jsou udělány v různých podobách betonových  či kamenných zdí. Jedná se o kvalitní výrobky. 

V první fázi jsem si připravil ze styroduru část krajiny protínající kolejí, kam se měla zakomponovat kamenná a betonová zeď. Natření podkladu a připevnění foliáže už jsem uměl z minulého Worshopu I. - Základy tvorby krajiny, takže to zajímavější bylo zakomponovat připravené odlitky, které jsem správně vytvaroval buď řezáním nebo broušením. Přilepil na místo a mohlo začít to nejzajmavější - barvení zdí. Co se týká barvení, tak se tvořivosti meze nekladou a je na každém jak si danou skutečnost vykreslí. Byl nám vysvětlen postup a jaké barvy použít. Výsledek můžete vidět ve fotogalerii. 

Další fáze bylo štěrkování koleje. Moje první štěrkování:) Po přilepení koleje se nasypal stěrk do koleje a po stranách, správně urovnal, postříkal detergentem (voda s líhem nebo francovkou, jar už není vhodný neboť obsahuje další přísady) a zakapal ředěním lepidlem (pattex). 

V poslední fázi jsem si osadil stromečky a keře. Na to jak to vždycky vypadá ze začátku beznadějný s pocitem to se nemůže zdařit, si myslím, že můžu být s tímto výtvorem výseku krajiny spokojený.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/workshopy/workshop-ii-odlitky/

 

—————

Zpět