Rc vrtulníky

Vrtulník T-Rex 450

27.11.2017 13:32

Rok 2016 a půlka roku 2017 byla bez létání. Nebylo na čem. Věděl jsem však, že se kamarád chystá prodat T-Rexe 450 (v parádním stavu bez havárie). Sám si pořídil Sab Goblin 380. Cesta k T-Rexovi 450 byla otevřená. Dostal jsem v červnu k svátku příspěvek od drahé polovičky a nákupu nic nebránilo. Pravdou je, že jsem se bál, že to hned rosekám (už to není laciná hračka), a proto jsem si po koupi nechal namontovat řídící jednotku Bavaria Demon, kvůli které jsem byl však nucen pořídit novou vysílačku s příjímačem kvůli množství použitelných kanálů a správného nastavení řídící jednotky. Původní vysílačka byla jen šestikanálová. Pro správné fungování je potřeba 7 kanálů. Tato zázračná krabička umí držet vrtulník ve visu, nebo zachránit v krizové situaci, kdy se po přepnutí vrtulník sám stabilizuje a začne stoupat, aby byl dostastek času nad strojem získat opět kontrolu nebo je zařízení zcela vypnuté a veškeré řízení je jen ve vašich rukách. Vysílačku jsem si nakonec pořídil 9 kanálovou Hitec Aurora 9X s devítikanálovým příjímačem Maxima 9. Než jsem vše dal do kupy, tak léto bylo fuč. Málo času, nedostatek baterií a větší výdaje s tím spojené (ještě, že jsem si včas založil prasátko), zapříčinilo, že jsem toho moc nestihl nalétat. Proto se těším na sezónu 2018.

8.3.2018 - Objednal jsem si 3 nové baterie. Celkem budu mít 4 kusy, což už je docela v pohodě co se tréniku týká. Nechal jsem si tam i rovnou naletovat nové konektory, aby byly vhodné jak do vrtulníku, tak i pro správné nabíjení. K nabíjení baterií jsem si pořídil nabíječku Raytronic R14.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-t-rex-450/

14.5.2020 - T-Rex 450 našel nového majitele.

 

—————

Vrtulník Griffin 450

29.05.2015 10:41

Minulý týden jsem se rozhodl si pořídit šestikanálový vrtulník Griffin 450. Uvažoval jsem o novém modelu, ale nakonec jsem objevil inzerát a za čtvrtinovou cenu jsem ho koupil. Vše jsem řádne zkontroloval a pomocí kamaráda seřídil.

Dotahoval jsem řemínek, nastavoval příraz motoru a nastavil správné úhly náběhu listů. Seznámení s vysílačkou chvilku trvalo jak co funguje a jak se co má nastavit. První lety byly celkem v pohodě.  Musím dokoupit baterie.

27.11.2015 - tak griffin našel nového majitele. Úplně jsem se s tímto strojem nestotožnil. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-griffin-450/

 

—————

Vrtulník Walkera Uflys

04.06.2012 18:12

Po dlouhém zvažování jsem se nakonec zakoukal do čtyřkanálového rc modelu vrtulníku WALKERA UFLYS. (byly dvě verze, Ufly a Uflys) Rozdíl je v ovládání přes Gyro. Uflys má již tříosé Gyro (zajištuje lepší stabilitu).  Čínská Walkera se dosti snaží a na trh chrlí nepřeberné množství nových a vychytanějších modelů. V té době však padla za oběť ona. S walkerou to už bylo o něčem jiném. Většinu dílů již má kovové a tudíž přesnost řízení se posouvá o třídy víš než u Kestrela 500SX. Má jiné ovládání co se týká zadního rotoru. U Kestrela 500SX je ovládán samostatným motůrkem (vrtule se točí pořád rovně), avšak u Walkery Uflys je poháněn zadní rotor kardanem. Přibilo tedy jedno servo navíc, které ovládá zadní rotor (vrtule se natáčí do stran). Za zmíňku stojí zkušenost se zmiňovaným tříosým Gyrem. Vyzkoušel jsem obě varianty a musím říci, že mi vyhovuje více létat bez zapnutého Gyra. Většinu pádů co jsem s Uflysem měl bylo právě při zapnutém Gyru. Ono se totiž s ním v podstatě přetlačujete. Jak pořád udržuje stabilitu a vy do toho zasáhnete, tak ta odezva je delší, než když je vypnuté a vy kniply koordinujete směr. Nic Vám neodpustí a skoro veškeré chyby trestá pádem. Je hodně rychlá a vyžaduje více prostoru. Doma se s ní v podstatě létat nedá (pokud nemáte větší prostory), takže jsem odkázán chodit ven. V silném větru si s ní neškrtnete jako u většiny modelů. Nejlépe létat v hale tam je to o něčem jiném.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-walkera-uflys/

Od doby co jsem si pořídil Walkeru Uflys jsem sledoval dění v novinkách náhradních dílů. Před nějakým časem se objevila vylepšení pro uflys v podobě Precizion CNC blade grip a Bell-hiller mixer mod od firmy X-Etreme. V té době jsem však neměl potřebu nic vylepšovat i když mě to lákalo (cena rozhodla). Před pár dny jsem zavítal na stránky eshopu, který snad jako jediný u nás toto nabízí a zjistil, že se cena posunula směrem dolů u těchto dílů asi o 40%. Což už docela stálo ke zvážení a nakonec jsem podlehl. Díly jsem zakoupil a namontoval na vrtulník. Při montáži jsem zjistil, že nová rotorová hlava nebyla třeba kupovat a že stačilo zakoupit samostatně Bell-hiller mixer mod. Pasuje totiž do původní hlavy. Na nové hlavě však jsou oproti původní vložená ložiska a zpracování je opravdu moc vydařené, takže to vypadá lépe. Samozřejmně jsem to musel otestovat v letu, abych zjistil jestli se koupě vyplatila. Je tam možnost nastavení tří poloh, kde je stabilní, normální a citlivá poloha umístnění řídícího táhla. Zatím jsem testoval tu stabilní pozici, ale zjistil jsem, že z minulého pádu mám ohnutou hlavní hřídel, která způsobuje velké kmitání a tím vzniká nestabilita (už mám zakoupenou novou hřídel, kterou tam chystám namontovat) a také, že není úplně v rovině cyklika. Musím vyrovnat při výměně té hřídele. Pár fotek napoví víc.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-walkera-uflys/upgrade-uflys/

14.6.2012 - Tak se mi podařilo vyměnit hřídel (byla tam pěkně zašprajcnutá). Člověk by nevěřil kolik času takové rozebrání a smontování zabere. Srovnal jsem to do roviny a šel otestovat ven. Už se neklepe a ovládání se stalo jemnějším a stabilnějším. Mám to teď nastaveno na prostřední polohu (klidné, normal, citlivé). Doufám, že se počasí umoudří a bude více času na tréning.

26.9.2012 - Tak musím konstatovat, že po zhruba tříměsíčním létání jsem musel udělat opravu vylepšení. Šroubky se vykloktaly. Materiál z čeho je vyrobený držák listů mi přijde dosti měkký a tím pádem moc nevydržel. Musel jsem se tedy vrátit k původnímu držáku listů s tím, že jsem nastavení citlivosti nastavil nyní na citlivé. No uvidíme jak to bude fungovat. Pro ti co uvažují o vylepšení doporučuji při montáži šroubky zakápnout vteřinovým lepidlem. Dosti se to povolovalo, takže před každým vzletem jsem to musel kontrolovat. Možná i tím věčným dotahováním jsem přispěl k rychlejší skáze držáku. Nyní už to mám zalepené.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-walkera-uflys/vylepseni-uflys-1/

3.6.2013 - Musím přiznat, že plastové kabinky nic moc nevydrží. Manipulace s nimi je dosti křehká. Proto jsem si do foroty raději koupil náhradní (třetí v pořadí). Ta co tu teď mám je již několikrát lepená vteřinákem a znovu to praská v místech držení. Když už jsem byl v tom objednávání, přibalil jsem baterii navíc. Se čtyřmi baterkami se už zas bude létat déle:) 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-walkera-uflys/nahradni-dily-uflys/

31.12.2014 - Prodal jsem Walkera uflys.  

 

—————

Vrtulník Kestrel 500SX

04.06.2012 18:10

Po dlouhém pročítání recenzí, diskuzí a hledání na netu jsem se rozhodl si koupit v roce 2008 čtyřkanálovou verzi vrtulníku Kestrel 500SX (jednorotorová verze). Kupodivu přežil a snesl opravdu hodně. S tím už se nebojím vůbec létat. Po menších nehodách a větších opravách se ještě divím, že to všechno přežil. Na to, že je vše z plastu. (dnes již jsou k mání různá zlepšení, v podobě kovové rotorové hlavy, kovových úchytů listů, možnost střídavého motoru a dalších vychytávek).  Výhodou je jeho velikost. Občas trenuji s ním i doma, což je nesporná výhoda, když je venku ošklivo. Na druhou stranu je to zas dosti limitující se zdokonalovat v létaní, přeci jen v bytě není dostatek prostoru.  Velké pozitivum začínat od jednodušších modelů hlavně vidím v tom, že se s nimi člověk učí i další nezbytné dovednosti k letání a pochopení funkčnosti jednotlivých součástek. např. seřizování gyra, správně nastavit táhla, ovládat páčky na vysílačce, aby jsme se na ně pak nemuseli dívat a pohyby se staly automatickými. Jak to tak bývá, člověk má touhu se zdokonalovat a hledat nové cíle. Takže roku 2010 jsem se zas začal poohlížet co, že to na trhu je za novinky a co, že to bych si mohl nového pořídit. Pokračuje to nákupem rc modelu vrtulníku Walkera UFLYS.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-kestrel-500sx/

31.12.2014Prodal jsem Kestrela 500SX.

 

—————

Vrtulník LAMA V3

04.06.2012 18:08

Bylo před vánocemi roku 2007 a při brouzdání na netu jsem se zakoukal do rc modelů. Ze všeho nejvíc mě zaujaly modely vrtulníků. A tak bylo jasné co si přát pod stromeček. Dostal jsem dvourotorový rc model Lama V3 tříkanalovou verzi. Trénoval jsem jak to šlo. Osekal jsem vše co bylo v blízkosti. Venku se v podstatě lítat moc nedalo (většinou bylo venku větrno). Pořídil jsem si druhou baterii. Ono lítat s jednou baterií je nuda. Pár minut letu z toho ještě víc soustřednění a trimovaní a baterka je fuč. Uplynulo pár měsíců a s vrtulníkem se po pár nehodách nedalo lítat, (při jednom z pádů se mi podařilo rozeknout ocas o rotor a pak už to bylo nestabilní). Začal jsem se tedy poohlížet po novém. 

Pro začátečníky z vlastních zkušeností mohu doporučit postupovat postupně. Tedy od tříkanalových verzí (většinou dvourotorové verze) přes čtyřkanálové (buď dvourotorové nebo i jednorotorové verze) až po šesti a vícekanálové verze modelu vrtulníku.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-rc-modely/vrtulnik-lama-v3/

 

—————

Všechny články

—————