Články

LN Box

05.03.2021 16:20

Nechal jsem si vytisknout na 3D tiskárně tito barevné LN Boxy. Původní krabička již nebyla k dispozici a naskytla se tato možnost výroby na plošné spoje od DIGI CZ.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/ln-box/

 

—————

Zkoušečka polarity DCC tzv. Vajíčko

08.01.2021 23:00

Pořídil jsem si zkoušečku polarity DCC tzv. Vajíčko. Jedná se o stavebnici, která se dá koupit na stránkách H0fine. Vše je precizně zpracováno a ve stavebnici je vše potřebné pro správné sestavení. Jediné co budete potřebovat navíc je lepidlo (vteřinové, epoxid) a drátky na přiletování ke spodním nožičkám. Postup sestavení je popsán v galerii. Na stránkách prodejce je pak k dispozici odkaz na videonávod a možnost si stáhnout návod a vysvětlení použití. Jen asi vypíchnu na co si dát pozor - odpory jsou naletovány podle velikosti 3 kusy 1kiloohm, 1 kus 255 ohm a 1 kus 56 ohm velký a je jedno jakým směrem je dáte.  Diody s proužkem nahoru a nalevo bude N4151 a napravo Zenerova dioda C20PH, která je v balení označena. Pak Ledky, jsou tam tři LED Duo a jedna LED červená, která patří dolu. Délka nožiček Ledky po přiletování má být 20mm včetně pouzdra ledky. Jsou letovány dle plošky na spodní hraně Ledky a na plošňáku je obrázek orientace. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/zkousecka-polarity-dcc/

 

—————

Hvězdonice - modulová stanice

15.05.2020 16:44

15.5.2020 - Zahájení stavby, plánování, nákup komponentů

Po několika letech jsem se konečně rozhodl si postavit stanici  Hvězdonice  jako modulovku. Stanici bych chtěl situovat do období 1970-1990. ( v 80tém jsem se narodil, takže si nádraží pamatuji z pozdějších let). Plánek stanice jsem si překreslil do Scarmu, abych zjistil jak vychází délka a kolik modulů nakonec bude. Stanici bych chtěl postavit dle skutečnosti od přejezdu k přejezdu, což vychází na tři moduly (3x80 cm). Zdali stavba stanice půjde dobře, tak jako další modul postavím dálniční most. Velké díky patří autorovi nakresleného návrhu stanice Hvězdonic M.Ferdiánovi.

18.01.2021 - Moduly Hvězdonice

Z vyfrézovaných dílů jsem sestavil tři moduly o délce 2400 mm. Připravil před nalepením svchní desky drážky, aby se mohli protahovat kabely. Při zadání na frézovaní jsem si to neuvědomil a byl by to problém, pak při protahování kabelů, když jsou tam vlepena dvě ztužující žebra. Moduly mezi sebou mám načepovány a i nyní pro napojení dalších modulů jsou již čela také načepovány pro rychlejší a přesnější stavbu layoutu na případném setkání. Po smontování jsem nalepil korek. Mám rozkreslené koleje jak by to mělo na modulech vypadach. 

11.4.2023 - připraveny koleje na letování drátů a vrtaní děr pro jejich protažení. Následně budou přilepeny. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/hvezdonice/

27.02.2021 - Návěstní moduly

Návěstní moduly budu mít dva vjezdové a dva moduly jako předzvěst. Je to jednoduchá stavebnice. Nejprve jsem si předvrtal díry, pak sestavil nasucho k sobě, vyvrtal díry dle čel, pak rozebral, napatlal lepidlem (používám pattex wood) a sešrouboval. Při této činnnosti je zapotřebí si hlídat rovnost všech stran, aby se modul nezkroutil. Pak jsem si nastříhal korek a nalepil. Dále jsem si vyměřil kolej a navrtal díry pro protažení drátů. Na modulu na kraj čela jsem zatloukl hřebíky na které jsem přiletoval kolej. Zespodu jsem přišrouboval lištu do které jsem smotal dráty a přiletoval konektory. Nyní mě čeká sestavení návěstidel a provedení krajiny na modulech. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/hvezdonice/navestni-moduly/

25.05.2021 - Ovládací pult Hvězdonice

Ze zbytků co dům dal vznikl tento ovládací pult. Plánek jsem si rozvrhl a nakreslil ručně. Pro ovládání stanice jsem se rozhodl využít komponet od MGP. V ovládacím pultu jsou dva panelové dekodéry pro tlačítka, napájecí deska a 6 dekodéru na ledky. Drátování zabralo docela dost času. Doporučuji si vše očíslovat od tlačítek až po všechny ledky. Bude se to hodit až se budou programovat dekodéry. To mě čeká až zprovozním na modulech elektroniku, kde budu mít dva návěstní dekodéry, dva dekodéry na serva pro ovládání výhybek a čtyři dekodéry obsazení úseků a samozřejmně napájecí dekodéry. Pult se mi podařilo zapojit a všechny ledky svítí. Uvidím jak mi půjde pak programování a zdali jsem při plánování na něco nezapomněl.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/hvezdonice/ovladaci-pult/

27.11.2021 - Modul dálničního mostu Hvězdonice

Z vyfrézovaných dílů jsem sestavil budoucí modul rozšiřující stávající stanici Hvězdonice a to o dálniční most. Sestavení nebylo nikterak těžké. Horší to bylo s tvarováním krajiny a návrhu mostní kontrukce a mostovky. Dohledat nějaké plány s konkrétními rozměry, profily a výšky byl docela problém. Podařilo se mi dohledat jeden výkres. Nepodařilo se mi dohledat dobové fotografie z výstavby, kdy až pod most vedla kusá kolej, kam byl dopravován materiál na stavbu. Měl tam být i jeřáb. Dodnes je pod mostem betonové zarážedlo. Po vytvarování krajiny byla nastříkána kolej barvou vallejo Dark Earth a na rez byla použita Light Rust. Poté byly přilepeny pilíře. Krajinu jsem dále zapatlal tmelem Ostafix a následně nabarvil na zelenou tonovací fasádní barvou Barlet. Nabarvil jsem pilíře. Následovat bude zaštěrkování koleje a dodělání krajiny.

28.9.2022 - Dokončil jsem mostovku, povrch silnice, svodidla, zábradlí. Ještě zbývá dokončil dopravní zančení a trochu patinace.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/hvezdonice/modul-most/

 

 

—————

Výroba viaduktu Smržovka pro vláček Merkur 1:45

30.11.2019 22:43

Měl jsem tu čest pomoci s instalací kolejiště na Vánoční výstavě pořádané v Betlémské kapli. Výstava bude probíhat od 30.11. až do 2.1.2020. Letos bude zase k vidění expozice jezdícího vláčku Merkur. Byl jsem požádán o stvárnění kamenného viaduktu. Po brouzdání internetem jsem narazil na viadukt Smržovka. Našel jsem si skutečné rozměry mostu a přenesl v daném měřítku na desku polystyrenu. Z polystyrenu jsem vyřezal na odporové řezačce tvar mostu. Vyrobil jsem prostřední část mostu, neboť jsem měl k dispozici kvůli umístnění na výstavě jen délku 75cm. Na tesání kvádrů jsem použil sádrový tmel do kterého jsem po částečném zavadnutí tesal kvádry. Neskutečně zdlouhavý proces. Od nákupu materiálu až po finální barvení jsem s tím ztrávil cca 25 hodin práce. Neskutečný. Výsledek mého snažení můžete posoudit v galerii nebo přímo na výstavě.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/ostatni/viadukt-smrzovka/

 

—————

Stavby Radyme

22.03.2018 18:17

Uhelná násypka - stavebnice z leptaného plechu z produkce Radyme. Jedná se o zařízení, které nechybělo téměř na žádném nádraží ČSD v epoše IV., ale i později. Součástí stavby jsou i nosníky. Jedná se o velmi jednoduchou stavbu. Za pár minut máte sletováno. Akorát je důležité si při letování na nosníky udržet rovinu vrchní hrany násypky. Ještě mě čeká barvení.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-radyme/

 

 
Stavebnice z leptaného mosazného plechu. Balení obsahuje 1 kus násypky včtně trubiček nosných sloupů.

—————

Stavby Noch

11.01.2018 21:37

Dřevěný srub - Velice jednoduchá precizně zpracovaná stavba dřevěného srubu. Za pár minut máte srub slepený. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-noch/

 

—————

Železniční vozidla

27.12.2014 11:50

27.12.2014

Velký Hektor T458.1 - Pustil jsem se do stavby leptu, abych obohatil nejen klubový provoz. Čeká mě dlouhá a trnitá cesta k cíli. Myslím, že stavba samotného leptu bude celkem v pohodě,  ale až příjde na řadu pojezd, spřáhla, osvětlení, DCC zapojení, nabarvení modelu, to bude jiné kafčo. Pro pojezd jsem si pořídil lokomotivu od LifeLike SW8 dle doporučení na klubových stránkách. Poznatky jsou takové, že mě čeká úprava a výroba nového rámu, protože ten z lokomotivy je plastový, není za co přichytit ke kastly (mělo by se to ze spodu šroubovat na tři šroubky) a také nelze k tomu přidělat motor. Kostra motoru je široká, takže mě čeká broušení a i tak si nejsem jist zdali se to tam vejde. Nejspíš budu muset i olověnou kostru nahradit. Čeká mě také vyřešení kynematiky spřáhla. Původní asi nepůjde použít. Dostal jsem se do fáze, kdy jsem si nechal vyřezat pojezd z mosazi, abych mohl uložit motor. Pojezd z LifeLike SW8 nejde použít. Musím doladit osvětlení, sběr proudu, spřáhla, barvení a obtisky. Dost úkolů. Trochu se svítá na lepší časy a možná bude tovární pojezd:). Malá dokumentace v galerii.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-zeleznicni/velky-hektor-t458-1/

11.1.2015

Sergej T679.1 - podařilo se mi koupit Sergeje ČSD od trixe, což už jsem ani nedoufal. Na rozdíl od Sergeje Fleischmann nemá Sergej od Trixe pluhy. Existují vyrobené z leptu (lept Kuswa).  Jsou velice povedené, ale mají jednu chybku. Tento lept je udělán pro přichycení na spodní část kastle bez spřáhla, a proto pro provoz je nutné si je upravit pokud tedy chceme mít u Sergeje spřáhla. Při realizaci jsem jedny zničil a až druhý pokus byl úspěšný. Jak jsem zjistil, tak je vhodné nejprve opatrně řezat, vypilovat přesně požadovaný tvar pro uchycení na spřáhlo a pak teprve tvarovat a doletovat stupačky na lept (to lze i před tvarováním, při naletování drží pevně). Při zjištění dobře odvedené práce čeká barvení. Použil jsem Surfacer primer a pak namíchal z bílé a černé (Agama) pokus omyl co nejbližší odstín šedé. Nastříkal, decentně dopatinoval (patinátory Agama), přestříknul polomatným lakem (Agama). No a hned to vypadá lépe:)

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-zeleznicni/pluhy-t679-1/

16.01.2018

MUV 69 a PVK - Pořídil jsem si leptanou stavebnici základní verze MUV 69 od firmy Hekttor. MUV 69 je typové označení pro kolejový motorový univerzální vozík, hojně a v různých modifikacích používaný na českých a slovenských železnicích jako motorová drezína nebo pracovní stroj. Myslím, že tato dresina by na žádném kolejišti neměla chybět. Stavebnici z leptu lze pájet nebo lepit vteřinovým lepidlem. Já vše pájím. Vteřinák se mi nezamlouvá. Zjišťuji, že návody u leptaných stavebnic nejsou silnou doménou. U mnoho dílů mi nebylo jasné, kam vlastně patří. Přitom by stačilo doplnit o pár čísel v bublině více a bylo by to pro modeláře snažší. Každopádně po sletování základních částí jsem doplnil všechny doplňky. Kabinu jsem nepřipájel, musím vymyslet jak dostanu dovnitř zasklení a také kvůli barvení. Muvka má menší rozměr dvojkolí, které v eNku je problém sehnat (jedině z vozů rola, ale u nás nesehnatelné), proto jsem zvolil cestu ubroušení půlky kol, aby se do pojezdu vešly. Rozměr kol se dá sehnat v TT, ale tam je třeba vyměnit osu kol. Model nebude pojízdný, takže to nevadí, až bude někde stát. Malý postup stavby v galerii.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-zeleznicni/muv69-a-pvk/

22.2.2018

Karkulka T444.1 - Konečně jsem z placaté karkulky udělal 3D karkulku. Lept je od Cekula dodávaný s návodem, obtisky na verzi 725,726, T444.0 a T444.1 což je příjemné. Dále pár obrázků hotového leptu a skutečné vyobrazení lokomotivy. Leptané díly jsou v návodu označeny čísly pro lepší orientaci. Také je uveden seznam jednotlivých dílů a napsaný postup stavby. I zde musím konstatovat, že v návodu jsou mezery a spousta dílů je neoznačena a tudíž je pak orientace, kam který díl patří složitější. Lept jako takový je v pořádku a díly do sebe zapadají. Stavbu jsem započal vyřezáním všech dílů rámu (schůdky, nádrže a přední části rámu). Pak jsem si srovnal, kam který díl patří, neboť je dána delší a kratší část a podle toho patří přiletovat nádrže. Dále jsem pokračoval vyřezáním všech dílů velkého, malého představku a budky na které jsem naletoval jednotlivé doplňky. Jednotlivé díly budky, velkého a malého představku jsem letoval za pomocí kontroly s rámem dohromady, aby díly byly rovně. Na rám jsem naletoval ochoz. Pak přišlo letování na rám, přidělání komínů, střechy a následoval přední a zadní díl masky představku. Důležité je vše vždy rovnou letovat do čisté podoby a pokud je třeba, tak rovnou zabrousit. Nařadu přišly doplňky jako madla, pásky, větráky, stupačky, zábradlí a závěsky. Ještě mě čekají sletovat podvozky a nějaké další drobnosti. Pak už jen udělat pojezd, osvětlení, barvení, obtisky a jít jezdit:)

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-zeleznicni/karkulka-t444-1/

4.11.2019

Vůz pancéřák Ca r.v. 1930 - Lept je od DK-MODEL dodávaný s návodem, fotografií a obtisky. Leptané díly jsou v návodu označeny čísly pro lepší orientaci s napsaným postupem stavby. Zde musím konstatovat, že návod je v celku dobře popsán. Jen upozorním na díl číslo 5, který doporučuji naletovat úplně poslední po kompletaci všech dílů skříně, neboť při letování čel překáží. Lept jako takový je v pořádku a díly do sebe zapadají. Díly 35 - 41 jsem naletoval, i když v návodu uvádějí přidělat je až po nabarvení. Můžete nabarvit a pak teprve přidělat nebo barvit zároveň, asi bude záležet na technice barvení. Díl 42 (žebřík) přidělat po doplnění nárazníku a díl 43 (madlo) je třeba přidělat až po sestavení skříně a podvozku (madlo je spojeno s oběma díly). Pak už jen udělat kinematiku na spřáhla, doplnit dvojkolí, doplnit nárazníky, popř. připravit osvětlení, barvení, obtisky, lak a jít jezdit:)

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-zeleznicni/vuz-ca-r-v-1930-pancerak/

 

 

 

—————

Silniční vozidla

14.10.2014 15:50

14.10.2014

Praga V3S - pořídil jsem si oplenový vůz v podání legendární Pragy V3S. Jedná se o resinovou stavebnici. Práce s resinem je jednoduchá, avšak se musí dávát pozor na jeho křehkost, což jsem si ověřil, když jsem dost snadno při vyřezávání z výlisku zlomil rám podvozku. Po vyřezání jsem to celé lepil vteřinovým lepidlem. Kabina vozu mi přišla taková prázdná i když je to v tomto měřítku skoro neviditelné, tak i pro dobrý pocit jsem dodělal řidiče s volantem a druhé sedalo spolujezdce. Je vidět jen při blízkém pohledu. Přemýšlel jsem také na postupu barvení. Nakonec jsem vše slepil dohromady a jen korbu jsem nechal zvlášť. Přestříkal jsem šedou základovkou (Surfacer) pro sjednocení a pak přestříkal zelenou (barva Agama). Zakryl jsem skla kabiny. Pak ručně domaloval pneumatiky a vyznačil přední a zadní světla. Přilepil korbu a dodělal menší háček pro zapojení valníku. Nakonec jsem provedl menší patinaci práškovými patinátory (Agama) a zastříknul lakem (Agama). 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-silnicni/praga-v3s/

1.12.2014

Nádražní vozík s přívěsem - Jednoduchá stavebnice. Doporučeno lepit vteřinovým lepidlem. Pro mě to byla výzva to celé spájet. Celkem se mi to povedlo, až na kolečka která se mi trochu pokroutila. Příště musím zkusit jiný postup. Vozík čeká na začištění, odmaštění a stříknutí barvou.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-silnicni/nadrazni-vozik/

4.12.2014 

Karosa C74 - objevil jsem, že je možnost si postavit povedenou stavebnici autobusu z leptu. Doporučuji nosnou konstrukci letovat. Nepovedlo se mi to úplně cistě (s letováním leptů se teprve učím), ale drobné opravy se dají zakrýt cínem nebo pak tmelem. Při dokončení pájení je model třeba očištit, odmaštit a nastříkat základovkou (surface primer). Po zaschnutí stříknuto bílou barvou od Agamy. Pak čekaly obtisky. Práce s obtisky byla poměrně jednoduchá. Pořídil jsem si přípravek na obtisky od Agamy. Před nanášením obtisků je dobré to stříknout lesklým lakem, nanést obtisky a po zaschnutí udělat pokud chcete nějakou patinu a nakonec přestříknout matným lakem. Výsledek viz galerie.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-silnicni/karosa-c74/

6.2.2015

Tatra 138 - další stavebnice  z rezinu do které jsem se pustil byla moje oblíbená Tatra 138. V krabičce najdeme díly, které si opatrně skalpelem vyřezáme a pokud je třeba zapilujeme. Rezin je, jak jsem již zmiňoval při hrubší manipulaci docela křehký, tak opatrně. Lepím zeleným vteřinovým lepidlem. Stavba jde rychle a snadno. Je třeba si předem stanovit do jaké míry slepíme díly, abychom mohli jednoduše model nastříkat základní barvou (surface primer) a pak vrchní barvou (vallejo, agama, nebo další dle vaší oblíbenosti). Po nastříkání barvou jsem dobarvil detaily (světla, pneumatiky, držáky atd.) Udělal jsem decentní patinaci zaprášením a na korbu zbytky písku. Pak přestříknuto matným lakem. Výsledek viz galerie.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/vozidla-silnicni/tatra-138/

 

—————

Stavby od Model Scene

21.05.2014 10:03

21.5.2014

Silniční váha - Pěkná, jednoduhá a povedená stavbička. Precizně zpracovaná. V balení dvě varianty - možnost zazděného okna a dveří. Zvolil jsem tu nezazděnou možnost.  

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-model-scene/

9.1.2018

GarážPěkná, jednoduhá a povedená stavbička. Precizně zpracovaná. Jednoduchý návod Vás provede ke zdárnému konci vše krásně slepit.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-model-scene/

 

—————

Vagonová váha od Miniatur

20.05.2014 10:05

Jednoduchá stavebnice. Stačí správně natvarovat a buď slepit vteřinovým lepidlem nebo sletovat. Barevnou úpravu budu teprve řešit.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-miniatur/

 

—————

Přepravní box na vagony z karimatky

04.04.2014 09:12

Pro přepravní box na vagony jsem použil hliníkový kufřík, karimatku, tavnou pistoli, nůž, a pravítko. Jde to snadno a rychle. Pro přehled, snadnou manipulaci a bezpečnou přepravou si myslím, že je to dobrý nápad.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/prepravni-box/

 

—————

Stavba Skladiště Piko

07.02.2014 09:18

Jedná se o plastovou stavebnici, která po vyndání z krabice nevypadá moc vábně. Stavba stavebnice je hodně jednoduchá. Barevné provedení je předurčeno k vlastnímu barvení a patinaci. Před vlastním lepením jsem si hrál s olejovými barvamy. Samozřejmně barvit můžete i po celkovém slepení stavebnice. Záleží jaký si zvolíte postup. Vzhledek k tomu, že stavebnice neoplývá detailním zpracováním, tak se nemusíte bát, že by jste něco zničily. Spíše si dát pozor na zašpinění oken při zasklení. Po složení skladu jsem si říkal, že to není úplně ono, tak jsem se pustil do zabudování vnitřních prostor skladu a vytvoření vlastního osvětlení. Nelíbila se mi neprůhledná střecha. Sklad si zasloužil více denního světla. Nebylo vidět dovnitř, což by byla škoda, když už jsem si dal práci s výrobou vnitřních prostor. Finální podobu sklad dostane až se bude zakomponovávat na kolejiště. Zaslouží si více patiny a doplnění dalších doplňků (okapy apod.). Výsledek můžete shlédnout v galerii.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/ostatni-stavby/skladiste-piko/

 

—————

Stavby Šikulové

17.01.2014 11:42

16.2.2013

Strážní domek - hotov i s osvětlením. Celkem jednoduchá stavba s tím, že chvíli trvalo než jsem vymyslel jak nejjednodušeji zabudovat osvětlení. Jednu místnost jsem přepažil, aby nesvítili tři okna najednou, to by vypadalo divně. V návodu se nedočtete jaké lepidlo použít. Použil jsem herkules. Parádně zpracovaný je komín, při lepení hezky zapadají cihličky do sebe. Už jen dopatinovat a je to.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

17.1.2014

Trafostanice - velice jednoduchá stavbička. Pokud plánujete si doladit barevné zpracování, doporučuji nabarvit zdivo předem než nalepíte ozdobné zdivo a dveře, které si nabarvěte také před nalepením. Trochu jsem to stříknul, aby barvy nebyly, tak syté a čisté. Dodělal jsem si stříšky nad dveřmi a rozvodnou skřínkou, které nebyly vytvořeny ve stavebnici. Po zabudování do krajiny pak ještě dodělám okapy a dopatinuji.

Dřevěná lávka - přecizně zpracováno, díly krásně zapadají do sebe. Začal jsem spodní kostrou, nalepení výdřevy a pak zábradlím. Konečné dobarvení provedu až při zabudování do krajiny.

Kůlna - velmi přesné zpracování. Nejprve jsem nalepil folii na zadní stranu okna. Na spodní destičku jsem nalepil obvodové stěny, které je vhodné vpasírovat od bočních přes přední a zadní stěnu. Spodní soklík přední a zadní stěny totiž překrývá boční. Trámky jsou hezky vyřezány a krásně zapadají do otvorů. Dejte si pozor až je tam budete vkládat, jsou vyříznuty dle sklonu střechy, a tím tam krásně padnou. Střechu a spodní část podbití doporučuji slepit a srovnat před nalepením na stavbu (slepit dohromady a zatížit něčím rovným). Po zaschnutí teprve lepit. Nakonec si na střechu nalepíte postranní ochrané lišty (popřípadě přiloženou lavičku, kterou si asi doplním až bude kůlna na místě).

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

11.2.2014

Vedlejší přístavba - další povedená stavba. Začal jsem nalepením folie na okna. Okna se skládají z pěti dílů. Půlku okna jsem vlepil do zdi. Také jsem domaloval bílou barvou vnitřní orámování okna a i vnitřek budovy jsem vymaloval tmavou barvou. Dobře se podívejte jak se okno bude skládat, aby vám pak pěkně lícovalo až ho budete vlepovat do zdi. Po slepení obvodové zdi jsem vložil příčné trámky a dolepil druhou vrstvu obvodových cihel. Pozor až budete lepit druhou vrstvu cihel. Je třeba trámek prostrčit a je to velmi na těsno, tak pozor ať si cihly nezničíte. V budově je dosti těsno a tak jsem se rozhodl udělat menší změnu a udělat venkovní osvětlení vchodu. Dolepil jsem druhou půlku oken a pak omítku okolo oken. Přilepil zbytek trámků. Střechu jsem si slepil předem spodní a vrchní část k sobě pod rovným zatížením. Po přilepení střechy jsem slepil komín a přilepil na střechu. Pak ještě zbývala skřínka vedle dveří a samotné dveře. Nad dveře jsem si dodělal stříšku, aby trochu zakryla světlo a vypadalo to lépe. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

26.8.2014

Zastávka Citonice - povedená menší stavbička od Šikulů. Jediné co musím vytknout je návod. Stal se mi osudným, když jsem přehledl, že na spodní sokl a obložení z cihel jsou použity dvě vrstvy. To jsem zjistil až když jsem nalepil tu špatnou vrstvu a říkal si kam, že patří tito další cihly. V návodu je to dost nešikovně uvedeno. Vzhledem k nemožnosti bez poškození to opravit jsem to nechal bez tohoto soklu. Další ošemetná věc je při montáži komínu. Je to hodně drobné a při špatné manipulaci se odlupují cihly, (to samé platí při obkládání cihelného soklu). Takže opatrně při manipulaci, stačí málo a cihly opadají. Nebyla by zastávka bez laviček, tak jsem jich pár udělal a dal dovnitř zastávky. Aby aspoň trochu byly vidět, tak jsem nechal dveře do čekárny otevřený. Dodělal jsem vnitřní osvětlení. Venkovní patinaci dodělám časem.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

14.12.2014

Stavědlo Vyšehrad - Stavby od Šikulů mám rád. Další precizní stavba. Tentokráte jsem zvolil jiný postup. Vyřezal jsem si všechny díly, abych pak neztrácel čas při stavbě. Stejně více člověk staví intuitivně. Nevím proč, ale návody a popis stavby nejsou silnou stránkou výrobce. Popis stavby v galerii.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

06.06.2015

Strážní domek Kleny - Stavbička strážního domku od Šikulů nezklamala a preciznost dílů je parádní. Trošku mezera je v návodu, ale to vyplyne z postupu modeláře jaký si zvolí. Začal jsem s přípravou menších dílů jako jsou okna, komíny a bez lepení jsem si zkusil, jak bude domek vypadat. Přemýšlel jsem dopředu jak vytvořit osvětlení, neboť domek je dvoupodlažní a při slepení dvou pater by již nebylo možné osvětlení dodělat. Plánoval jsem samostatné osvětlení na půdě, prvního patra a u vstupních dveří. Začal jsem lepením spodního patra, pak jsem lepil první patro, kde jsem před přilepením půdy již namontoval osvětlení. Po dovybavení interiéru jsem to celé zkompletoval i se spodním patrem, kde v předem vyvrtané díře protáhl kabely od osvětlení. Přišly na řadu dřevěné krovy, což když lepíte přesně  tak krásně zapadaj na své místo. Na půdu jsem nafoukal seno a pak přišel čas na pokrytí střechy. Před začátkem pokrývačkého umění jsem nalepil střešní průlez a komíny, abych mohl přilepit plechové olemování. Pak teprve je správně začít s lepením krytiny. Nastala zdlouhavá práce lepení šindelů. Snaha lepit přesně a správně. V průběhu lepení jak přišlo pod ruku a uvažení, že  je to vhodné jsem lepil drobné doplňky jakož to lišty, cihlové lemování zdí a oken, střešní lávku, schody, spodní chlívek, dveře, okenice atd. Drobné doplňky budou dodělány při patinaci a umístnění na modulu.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

04.02.2018

Trafostanice - Po dlouhé době další stavba od Šikulů. Jako vždy pěkně zpracovaná jednoduchá stavbička. Po vyřezání dílů, jsem si nejdříve připravil nalepení oken a dveří na hlavní stěny. Těžko by se to pak dolepovalo. Spodní patro a druhé patro krásně do sebe zapadá, takže s tím není žádný problém. Trochu zručnosti u lepení okrasných prvků. Pak přišla na řadu spodní stříška a nakonec vrchní střecha. Nakonec je dobře si stavbu napatinovat, aby se co nejlépe zakomponovala do plánovaného umístnění na kolejišti nebo diorámatu.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

12.03.2021

Potraviny Jednota - Ve Hvězdonicích vedle nádraží fungovala jednota, takže tato stavba na modulové stanici nesmí chybět. Jako vždy co se staveb od Šikulů týče pěkně zpracovaná jednoduchá stavbička. Po vyřezání dílů, jsem si nejdříve připravil nalepení oken a dveří na hlavní stěny. Těžko by se to pak dolepovalo. Slepil jsem si obvodové zdi a připravil spodní rám na budoucí podlahu. Dolepil jsem venkovní dlažbu a schody. Pak mě čekalo nalepit vnitřní vybavení obchodu. A může se jít nakupovat. Dále mě čeká ještě dodělat osvětlení obchodu a doplnění nezbytných doplňku okolo obchodu. To mě čeká až si stavbu zakomponuji do prostoru na modulu.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/stavby-sikulove/

 

—————

Výroba tunelového portálu pro vláček Merkur 1:45

25.11.2013 13:16

Měl jsem tu čest pomoci s instalací kolejiště na Vánoční výstavě pořádané v Betlémské kapli. Výstava bude probíhat od 30.11. až do 6.1.2014. Letos bude k vidění expozice jezdícího vláčku Merkur. Po získání informací, že se tam bude klenout 1,5 metrů dlouhý příhradový most a že se uvažuje o tunelu, neváhal jsem využít příležitosti ztvárnit tunelové portály. I kdyby se nakonec portály z nějakého důvodu na výstavě nepoužily, tak to beru jako příležitost pohrát si s patinováním a výrobnímy procesy. Našel jsem si skutečné rozměry portálu a přenesl v daném měřítku na šablonu z tvrdého papíru. Podle šablony jsem pak z polystyrenu vyřezal na odporové řezačce tvar portálu. Jelikož mi doma zbylo lepidlo na polystyren, které nikterak nevyužiji, tak jsem ho použil na portál. Nanesl jsem vrstvu lepidla na portál a rozetřel. Po zaschnutí jsem druhý den začal tesat tvar kamenných kvádrů. Bylo to dosti narychlo, proto jsem se rozhodl pro tuto variantu. Lepší by byl odlitek ze sádry do kterého by se tesalo lépe. Samozřejmně existují další varianty, záleží na modeláři jaký postup si zvolí. Výsledek mého snažení můžete posoudit v galerii nebo přímo na výstavě. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/ostatni/tunelovy-portal/

 

—————

Stavba modulu 3 a 4

12.09.2013 13:38

Dostal jsem nabídku odkupu dvou polohotových stavebnic modulu 45° s poloměrem 1000mm. Byly připraveny na rovná čela, ale to se mi nezamlouvalo a proto jsem si pořídil dvě čela v zářezu. To však znamenalo upravit bočnice do výšky zářezu. Dobrá zkušenost rvát překližku do oblouku. Docela lahůtka. Pro příště také vím, že si nebudu již nic rozdělaného pořizovat a že si vše budu skládat sám. Takhle mi to zabralo dvojnásobný čas montáže než kdybych stavebnice montoval rovnou. Musel jsem je totiž z půlky rozebrat. Stavebnice byly tak trochu zkroucené, což na první pohled nebylo patrné. Vyřezané díry pro hliníkové nohy byly malé, takže jsem ještě musel dopilovat a zvětšit otvor. Nadruhou stranu zas to beru jako dobrý nácvik pro další budování. Prostě to co si neosaháte jako kdyby jste neznali:). V tuhle chvíli mám moduly připravené na provoz. Zatím jsou bez krajiny neboť nějakou musím vymyslet a taky není čas. Lepení kolejí na kraji modulu jsem provedl Epoxidem a pod tratí nalepil pattexem wood. Bylo důležité, aby koleje na hraně modulu byly kolmo.

Z důvodu času a změny směru modelářské práce jsem moduly 3 a 4 prodal.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/stavba-modulu-3-a-4/

—————

Odporová řezačka na polystyren

02.06.2013 21:08

Zjistil jsem, že pokud budu chtít doma upravovat polystyren vzniká několik možností jak toho docílit. Vzhledem k tomu, že v domácím prostředí při krájení či řezání polystyrenu vzniká dosti nevyluxovatelný nepořádek, rozhodl jsem se zbastlit z toho co doma najdu tuto řezačku. Pár návodů na sestavení  řezačky se dá najít na internetu, odkud jsem čerpal i já. Jediné co jsem si musel koupit byl odporový drát, který jsem zakoupil v GME. Samozřejmně předpokládám, že Vás hned bude zajímat jaký drát použít. Použil jsem HANTHAL R=53,10 ohm/m průměru 0,18mm. Princip fungování je jednoduchý. Na regulovatelnou část zdroje (FZ1), který používám jsem propojil + a - přes odporový drát viz obrázek. Při řezání pokud vidíte, že se drát zadrhává, jednodušše otočíte více regulátorem na zdroji. Pokud vidíte, že se to zase moc škvaří jednoduše regulátor ztáhnete. Zhruba na 9V mi to řeže krásně. Záleží na síle polystyrenu. U řezání doporučuji větrat. Řezání zdar:)

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/rezacka-polystyrenu/

 

—————

Stavba skladu PH, trafačky, benzínové pumpy,

03.01.2013 18:10

Podařilo se mi na začátek zakoupit levně několik staveb na kterých si  chci odzkoušet své lepičské dovednosti:) U všech staveb se budu snažit naistalovat osvětlení, reálné barevné provedení a patinaci. Barvy a práškové patinátory používám (AGAMA). Dále pak olejové barvy. Průběžně budu aktualizovat.

 viz : https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavby-na-kolejisti/ostatni-stavby/

Zatím se mi podařilo složit sklad pohonných hmot, benzínovou pumpu, kamenný most a trafačku.

 

—————

Xbus FBO

21.11.2012 22:50

Vypadalo to, že se mi nepodaří sehnat tento dekodér pro zobrazování na panelu obsazenost koleje. Naštěstí jsou mezi námy tací, co jsou nadšenci do výroby elektronických výrobků. Velké díky patří Zbyškovy, který mi tento dekodér vyrobil.

Dekodér funguje jednoduše. Info o něm najdete také na stránkách Jindry Fučíka, který je tohoto dekodéru vynálezce. (má hlavu plných nápadů a to je jedině dobře, nebýt jeho, tak bych měl daleko složitější cestu k představě vytvoření ovládání kolejiště).

Na dekodéru se nastaví adresa dekodéru (je to jako kdyby se připojil další ovladač) a počáteční číslo sběrnice S88 (u centrály nanox to je tedy od 64, kde je pak dále z jedné sběrnice možné získat informace o obsazenosti z osmi úseků. Otestoval jsem to zatím jen na  čtyřech úsecích a vše fungovalo. Lokomotiva projíždí a jednotlivě rozsvítí ledky na daném úseku ve kterém se zrovna nachází. Když přejíždí daný úsek do druhého úseku rozsvítí se i druhá ledka, takže je vidět, kde se zrovna přesně lokomotiva nachází. Existuje určitě spoustu jiných alternativ, takže pro mě je to zatím nejednodušší cesta. Tento dekodér jsem chtěl hlavně z důvodu, že nebudu používat PC a tak můžu tento dekodér krásně zabudovat do bedničky se schématem ovládání kolejiště.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/xbus-fbo/

 

—————

Centrála - test zapojení

26.09.2012 22:36

Po zjištění, že na zesilovač od Roco nejde snadno zapojit zpětná vazba S88 jsem se rozhodl po pročítání na diskuzi k zakoupení nové centrály. Roco nabízí sběrnici pro zpětnou vazbu, ale cena a složitost rozhodla. Když už jsem to objednával, tak jsem k tomu rovnou přiřadil další komponenty, které budu potřebovat. Spínací dekodér pro osvětlení, dekodér pro zobrazování stavu vyhýbek (návěstidel) na ovládacím panelu, dekodér pro páčkové přepínače na ovládacím panelu, sběrnici S88N a detektor obsazení. Takto pohromadě jsem to konečně mohl otestovat jako celek. Při testování jsem však narazil ještě na jednu věc, že pokud nechci používat PC, tak ze sběrnice S88 se mi nebude zobrazovat stav obsazení koleje. Zjistil jsem po poradě na diskuzi, že budu potřebovat Xbus FBO. Také bych chtěl využít automatické vratné smyčky, kde se mi sama bude přehazovat vyhýbka. K tomu je zase zapotřebí sběrnice S88 s releovými výstupy. Poslední dva komponenty jsem si objednal. Je to malovýroba, takže je to na objednávku a nějaký čas si na to počkám.

Pro možnost komunikace s PC jsem si pořídil Li-USB box, který jsem si zatím jen naistaloval a ověřil funkčnost. 

S centrálou (CS2,4 od Ste Electronic) jsem nadmíru spokojenej. Hlavně nabízí daleko více možností připojení. Má v sobě rovnou sběrnici S88, napájení 14-18v, programovací kolej na svorkách P,Q, připojení napájení kolejí J,K, 2x Express net, 1x LAMB, a také možnost připojení dalšího boosteru na C,D,E.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/centrala-nanox-test-zapojeni-/

 

—————

Zapojení, nastavení a programování serv, Dekoder příslušenství

11.07.2012 18:13

Zakoupil jsem si dekodér pro ovládání serv DIGI-CZ 012 (byl přiložen návod, který se opravdu hodí). Nakoupil k tomu čtyři serva (dekoder je pro ovládání čtyř serv), tak aby testování mělo smysl. Byla zmíňka o rušení u serv, tak jsem si k tomu rovnou objednal i filtry pro odrušení. Připájení filtru rušení byla docela ťitěrná práce. Zapojil jsem dle obrázku serva do dekodéru. Připojil jsem na vodiče J+K. Začalo zkoušení nastavení adresy dekoderu a podle tabulky nastavování serv (rychlost serva, úhel vychýlení páky serva). Asi by bylo vhodnější, kdyby dekodér byl napájen zvlášť než přes J a K. Už od začátku mám představu o tom, že vše chci ovládat na panelu pomocí tlačítek či přepínačů a tak jsem si pořídil i dekoder pro ovládání příslušenství pomocí tlačítek. Chvilku mi trvalo než jsem vše správně pochopil (dle tabulky čísel adres) jak se to má zapojit. Je dobré si ke všemu dělat vhodné tabulky, jinak se v těch číslech člověk ztratí. Jsem s tím nadmíru spokojen a vymoženosti DCC se mi začínají zamlouvat. Hlavně to samotné propojení přes express net je fakt šikovné. Z ovládacího panelu do kolejište povede jeden možná dva kabely. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/test-serv/

 

—————

Stavba modulů 1 a 2

13.04.2012 21:57

Konečně jsem si našel čas na stavbu. Netušil jsem, že sehnat a nechat si nařezat březovou překližku bude takový problém. Na doporučení jsem si nechal nařezat březovou překližku v Rudný u Prahy (v domácích podmínkách bych to tak přesně nenařezal, i když musím říci, že i tak to bylo asi o 1 mm mimo daný rozměr). Nakreslil jsem si jaké díly budu potřebovat a v jakém množství a zaslal objednávku. Normované čela jsou v rozměru 100x400x12mm. 12cti milimetrovou překližku zrovna neměly, tak jsem vzal 15cti milimetrovou, což nevadí. Rozměr modulů jsem se kvůli prostoru doma rozhodl udělat 800x400mm. Budu dodržovat Zababovskou normu, protože bych se rád zůčastňoval klubových akcí. I když zatím nejsem zcela rozhodnut se přihlásit do klubu. Na začátek jsem se rozhodl, že se pustím do tří modulů - první znázorňující širou trať a druhý jako dvojmodul. Do budoucna plánuji, že si z dalších modulů postavím takový malý rozebíratelný layout doma:). Přesný námět je v přípravě. Potřebuji si totiž udělat výlet do daných lokalit a zdokumentovat skutečnost. Myslím, že stavba mi zabere hodně času a peněz. Proto mě jak to tak vidím pětiletka nemyne:). Myslím si však, že stavba slušně vypadajícího kolejiště je na víc jak pětiletku, při domácích podmínkách (jsou samozřejmně výjímky). Vytvořil jsem pár fotek ze stavby. Prozatím jsem nepřidělal vrchní část na modulech a na dvou modulech držáky na nohy. Potřebuji totiž dokoupit zbylé držáky nohou a k tomu hliníkové nohy.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/stavba-modulu-1-a-2/

01.02.2013

Stavba modulu 1 - přidělal jsem nosník trati, nalepil korek (lepím Pattex wood) ve dvou vrstvách (3mm podklad a 2mm pod kolej). Zatím cvičně položil kolej. Další fází bude elektrifikace. Představa o podobě modulu není zatím scela dořešena. Tak uvidím zdali se mi to podaří:)

15.3.2013

Dodělána a odzkoušena elektroinstalace.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/stavba-modulu/stavba-modulu-1-a-2/

27.11.2015

Z důvodu času a změny směru modelářské práce jsem dvoumodul č. 2 prodal.

 

—————

Workshopy od Model Scene

17.03.2012 16:47

Workshop I. - základy tvorby krajiny - dnes jsem se zůčastnil workshopu na téma základy tvorby krajiny. Mé pocity od začátku byly dosti smíšené. Při shlédnutí již hotových krajiných děl na kolejištích či modulů našich modelářských kolegů před tímto seminářem jsem si říkal, že odvedly parádní práci, že tohle asi nikdy neztvárním. Po dnešním workshopu musím přiznat, že mám ze sebe velkou radost a dobrý pocit z vytvořeného kousku diorámatu. I když při řezání styroduru to vůbec tak nevypadalo. Myslím, že to i někdo uváděl na svém webu, že je dobré před samotnou stavbou kolejiště si pár diorámat postavit, osahat materiály, možnosti stavby a osmělit si techniku (co se týká krajiny je velmi důležité si uvědomovat skutečnosti dle reálného prostředí a všímat si detailů, které nám pak ukažou nedostatky našich modelů).

Na začátku jsme obdrželi styrodur, který je pro práci lepší než polystyren (nepoužívat polystyren označený modrým pruhem-je moc řidký, když použít, tak buď s červeným nebo černým pruhem). Se styrodurem, jak jsem si dnes ověřil se pracuje lépe. Nepadají z něho kuličky a lépe se tedy dá opracovávat. Je daleko pevnější. Ozkoušeli jsme si řezačku a odporový drát na úpravu styroduru do požadovaného tvaru. Byl nám vysvětlen postup práce s foliážemi, jaké lepidlo používat na foliáže a také upozorněno na chyby, kterých se modeláři dopouštějí (např. nehlídají tvary kopců či přechody terénu, nezohledňují vodu, která i v přírodě hraje svojí roli tvárnosti krajiny). Ukázány přechody od suchých až po mokré místa v přírodě na modelu. Dle toho volit vhodné foliáže. Dále nám bylo ukázáno a vysvětleno jak použít modelovou vodu. Taky jedna z věcí kterou bych chtěl časem vyzkoušet cvičně než jí použiju na modulu. Z odvedené práce mám opravdu dobrý pocit. Musím přiznat, že v relativně krátkém čase se dá vytvořit a ztvárnit krásný kousek přírody. Nazávěr bych asi uvedl, že není třeba se bát a směle doporučuji se pustit do nějakého toho diorámatu.

Samozřejmně jsem svůj postup výroby diorámatu zdokumentoval a tak můžete posoudit sami, zdali se mi to podařilo.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/workshopy/workshop-i-tvorba-krajiny/

11.11.2012

Workshop II. - Práce se sádrovými odlitky - po úspěšném absolvování prvního Workshopu I. - Základy tvorby krajiny jsem se přihlásil na můj druhý Workshop II.- Práce se sádrovými odlitky. Byl nám ukázán postup jak správně nalít sádrovou hmotu do silikonové formy, aby nevznikaly bublinky. Měla by se proto lít sádra do sádry a ne přímo na silikonovou formu. Formy jsou udělány v různých podobách betonových  či kamenných zdí. Jedná se o kvalitní výrobky. 

V první fázi jsem si připravil ze styroduru část krajiny protínající kolejí, kam se měla zakomponovat kamenná a betonová zeď. Natření podkladu a připevnění foliáže už jsem uměl z minulého Worshopu I. - Základy tvorby krajiny, takže to zajímavější bylo zakomponovat připravené odlitky, které jsem správně vytvaroval buď řezáním nebo broušením. Přilepil na místo a mohlo začít to nejzajmavější - barvení zdí. Co se týká barvení, tak se tvořivosti meze nekladou a je na každém jak si danou skutečnost vykreslí. Byl nám vysvětlen postup a jaké barvy použít. Výsledek můžete vidět ve fotogalerii. 

Další fáze bylo štěrkování koleje. Moje první štěrkování:) Po přilepení koleje se nasypal stěrk do koleje a po stranách, správně urovnal, postříkal detergentem (voda s líhem nebo francovkou, jar už není vhodný neboť obsahuje další přísady) a zakapal ředěním lepidlem (pattex). 

V poslední fázi jsem si osadil stromečky a keře. Na to jak to vždycky vypadá ze začátku beznadějný s pocitem to se nemůže zdařit, si myslím, že můžu být s tímto výtvorem výseku krajiny spokojený.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/workshopy/workshop-ii-odlitky/

 

—————

Dvojité kolejové křížení

03.02.2012 20:55

Dvojité kolejové křížení I. - se mi na skutečné železnici hodně zamlouvá a proto zajisté nesmí chybět ani na mém modulovém kolejišti. Před budoucí stavbou se chci nejdříve zaměřit na testování a správnost zapojení jednotlivýh komponent. Dnešní volba padla právě na dvojité kolejové křížení. Na netu jsem toho moc nenašel a návod, který je přiložen k výrobku je dosti takový ne zcela vhodně popsán. Škoda, že výrobce tomu nevěnuje větší pozornost a nepřikládá lépe zhotovená detailnější schémata (myslím, že by to nejen začínající modeláři hodně ocenili). Přeci jen už nějaké zkušenosti se zapojováním mám a tak jsem to po pár propojených drátkách dal dohromady a na první pokusy to fungovalo, tak jak mělo. Nejprve jsem zapojil klasické stejnosměrné napájení a přes zkoušečku, kterou jsem si vyrobil (viz článek zkoušečka) jsem si ověřoval správnou polaritu v kolejích. Vše bylo správně a to potvrdila i projíždějící lokomotiva. Žádné jiskry ani seky na přejezdech jsem nezaznamenal. Když projížděla lokomotiva z bodu B do bodu C, tak byl přepínač nastaven nahoru. Když přejížděla lokomotiva z bodu D do bodu A, tak byl přepínač přepnut dolu. Pokud bych najel lokomotivou z bodu B do bodu C a přepínač bych nechal dole místo nahoře, tak se lokomotiva zastaví (označeno na fotce ve fotogalerii). Je vhodné hned vypnout proud, aby se nepoškodila lokomotiva. Tento popis se týká analogového zapojení. Samozřejmně pokud nebude správně přehozeno vznikne na srdcovce zkrat.

Také jsem to musel rovnou otestovat i u DCC napájení, neboť plánuji provoz na kolejišti digitálně. Pořídil jsem si proto pro začátek multimaus od Roco. (nemám velké ambice ani nacpané prasátko, takže přes bazar publikovaný nový set ze startsetu)  

Ale POZOR! u DCC napájení: Pokud pojedu s lokomotivou z bodu B do bodu C a nebudu mít správně přehozenou polaritu na přepínači, tak při styku přechodu jak jsem znázornil na obrázku se lokomotiva ocitne ve zkratu. Centrála ohlásí zkrat.

Ještě mě však čeká propojení a otestování s přestavníky. To však až budu mít jasno, které tedy budu používat.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/dvojite-kolejove-krizeni/

21.11.2012

Dvojité kolejové křížení II. - Tak jsem se posunul o kousek dál a podařilo se mi konečně zprovoznit dvojité kolejové křížení (Scissors Crossing). Připravil jsem si desku na kterou jsem si přilepil korek (2mm podklad a 3mm pod kolej). Proměřil jsem si, kde je třeba vyvrtat otvory pro dráty a pro drát od serva. Naletoval jsem dráty k dvojitému kolejovému křížení a pak umístil na desku. Použil jsem oboustrannou lepenku. Drží to velmi pevně a nakonec to ještě spevní lepidlo ze zaštěrkování, takže to bude jako přibitý. Při testování serv jsem si docela dlouho hrál než jsem našel správné nastavení a úhel vychýlení serva. Z výhybek jsem před montáží na desku ještě vyoperoval pružinky, které drželi doraz. Při správném nastavení serva je doraz dostatečný. Použil jsem strunu 0,8mm která pruží dobře. Doraz lze v nutnosti upravovat (při zjištování hodnot je dobré si údaje zapisovat do tabulky a označit si jednotlivá serva, aby jste se pak v tom neztratily. Za chvíli si totiž  nepamatujete zadané hodnoty v dekoderu serv). První pokusy začínaly s přepínači, které přepínaly polaritu v srdcovkách. Zjistil jsem však, že není možné mít přehozené všechny výměny do křížení. V tomto nastavení nebylo možné přejet křížem ze všech stran. Fungovalo to pouze v jednom směru. Hledal jsem hodně na internetu a až na nějakých anglických stránkách jsem objevil, že je možné použít automatický přehazovač polarity. Tak jsem to vyzkoušel a ono to překvapivě krásně a hladce funguje. O polaritu v srdcovkách se nyní nemusím starat a vlaky mi můžou frčet křížem sem i tam. Teď mě ještě čeká uspořádání kabelů, aby to bylo přehlednější, přilepení na pevno serva (nyní jsou přilepena oboustranou lepenkou) a připevnění dekoderu serv a dekoderu přehazovaní polarity. Také musím naletovat ještě dráty pod koleje, aby byl zajištěn správný průtok proudu rovnoměrně a nedošlo, že by měla lokomotiva špatný odběr proudu a tím horší jízdní vlastnosti.  Časem vymyslím nějakou tu krajinku a tak.:) 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/dvojite-kolejove-krizeni/

2.6.2013

Dvojité kolejové křížení III. - zjistil jsem, že jako u vyhýbek je třeba přeříznout vyhýbku před srdcovkou (škoda, že tito věci již nejsou vytvořeny od výrobce). Zapojit srdcovku zvlášť přes přepínač, který přehazuje dle stavu přehození. Tím by se nemusel použít automatický přehazovač polarity. Toto schéma zapojení jsem objevil nedávno. Je vidět, že prostě člověk se učí v průběhu a že některé věci vyplynou časem.

 

—————

Pouliční osvětlení

03.02.2012 19:42

Připravuji plán budoucího kolejiště, které s největší pravděpodobností bude stavěno na modulech dle standardu zababova. Protože si chci, ale i jezdit doma, plánuji postavit kolejiště, tak abych je mohl pak rozestavět po bytě. Vzhledem ke vztahu k posázaví, rozhodl jsem se použít trať z Čerčan za vzor. Budu se snažit zachytit moduly dle skutečné předlohy. Bez pochyby k tomu patří osvětlení. (i když to trochu předbíhám). Vzhledem ke skutečnosti se toto osvětlení používá, tak se nedalo odolat a pár těchto pouličních lamp jsem si  spředstihem zakoupil. Jsou velice povedená. Sám bych je asi lépe neudělal. Jen tedy nevím jestli použiji žluté nebo bílé osvětlení. Žluté asi více odpovídá skutečnosti. Neodolal jsem a na zkoušku jsem si lampičky zapojil.

viz:https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/ostatni-stavby/poulicni-osvetleni/

 

—————

Test přestavníků

26.01.2012 13:32

K Vánocům jsem dostal něco málo kolejiva, zacož jsem rád. Je to dobré v tom, že se mohu s tím seznámit a otestovat vůbec dříve než se pustím do nějaké té stavby. Je vhodné si předem vše osahat a vyzkoušet jak to funguje. Jak zjištuji, tak samotná stavba předpokládá mnoho příprav. Bezesporu k tomu patří i způsob, jakým budeme například přestavovat výhybky. Pořídil jsem si proto několik přestavníků. Ono něco je o tom číst a něco jiného je mít přímo před sebou. Jsem rád, že jsem se rozhodl jít cestou postupného seznamování a testování jednotlivých částí. Každý přestavník má plusy a mínusy. Takže to chce si zvolit cestu, kde těch mínusů bude co nejméně (pro někoho bude rozhodující cena. Cenová rozmezí přestavníků jsou si však hodně podobná). V konečné fázi si myslím, že se spíše bude rozhodovat o spolehlivosti a co nejmenší pracnosti zapojení přestavníku.

Proto jsem se rozhodl pro toto testování, abych si ověřil zdali tomu tak opravdu je.

Pořídil jsem si tedy na testování elektromagnetický přestavník od firmy Peco (+ přepínače na polaritu srdcovky, signalizaci do ovladacího pultu, či na přehazování polarity u vratné smyčky), motorický přestavník Tillig (má již v sobě vyvedené dráty na připojení srdcovky a výstup na polohu vyhýbky na ovládacím pultu) a motorický přestavník Tortoise (podobný jako je Tillig). Přemýšlím také o tom, že si na test pořídím ještě servo. Teprve získávám informace co vše je k tomu třeba koupit, aby se to dalo zprovoznit. Chci vyčerpat všechny možnosti a pak se rozhodnout.

U přestavníku Peco je dobré, že si můžete zvolit jednotlivé části dle potřeby použití. Je to velmi jednoduchý mechanismus, takže si myslím, že pokud ho nespálíte (musí se použít mžitkový spínač), tak bude spolehlivě fungovat. Přestavník je stále pod napětím (někde jsem četl, že je třeba počítat s větším odběrem proudu). Síla přestavování by mohla být silnější, i když u kolejiva peco přítlak jazyku k opornici zajištujě ještě navíc pružinka. Což je dobré neboť přestavník nemá drženou koncovou polohu. Bez pružinky pak správně nedoléha jazyk. Přidávné přepínače pod přestavník či nad něj se používají pro napájení srdcovky a tím správné polarity v koleji, pro siganlizaci na ovládacím pultu či přehazovaní polarity u vratné smyčky. Pro použití pro digitální ovládání je třeba dokoupit dekoder pro elektromagnetické přestavníky.

U přestavníku Tillig se mi líbí, že se pohybuje pomalu a přehazování je více podobné skutečnosti. Pomalost vinutí motorku by se dalo ještě asi snížit vhodným odporem.  V koncových polohách se vypíná. Dají se tedy použít páčkové přepínače On-ON. Další věcí je, že má rovnou vyvedeny kablíky na připojení napájení srdcovky (správná polarita napájení) a signalizaci na ovládací pult. Je dosti rozměrově velký a mám takové tušení, že by při více vyhýbkách u sebe mohl dělat problém s přimontováním na spodek desky. Tah přehození má docela sílu a nemá tedy problém s přehozením výhybky i spružinkou. Tady by bylo vhodné spíše pružinku odstranit, aby pohyb přehození byl právě věrohodnější. Co mě však hodně vádí je nastavení přestavníku. Rozebrat ho a nastavit jej, je opravdu ťitěrná práce a i podle návodu se mi to nepodařilo nastavit na 100%. Přeci jen je přestavník primárně nastaven pro velikost TT. Pro použití pro digitální ovládání je třeba dokoupit dekoder pro motorické přestavníky. 

U přestaníku Tortoise (želva) je tak trochu škoda, že se mi  sním nepodařilo vyhýbku vůbec přehodit. Testovat budu ještě jednou až vyměním přiložený drátek za silnější. Přidělaný drát je podle mě moc měkký a nemá tedy sílu na přehození nebo se mi to prostě nepodařilo správně nastavit. Ověřím až seženu tvrdší drát. Rozměrově je přestavník poměrně velký, ale na rozdíl od Tilligu je stavěn na výšku. Takže rozměr pro upevnění je zas výhodnější než u Tilligu. Postrádám lepší popis v plánku k přestavníku. Ještě mě čeká pokus omyl pro připojení srdcovky a signalizaci pro ovládací pult. Pro použití pro digitální ovládání je třeba dokoupit dekoder, který však jak vím není u nás zatím k dostání, ale nějaké náznaky jsem již na diskuzi objevil, tak uvidíme. 

Všechny přestavníky jsou dosti hlučné. Buď silně cvaknou nebo vrčej. To však není zas tak strašný po zabudování pod panel.

2.6.2013 

Přestavník želva - je považován za velmi kvalitní a spolehlivý přestavník. Velmi oblíben mezi modeláři. Lepší je použít drát 0,8mm pro silnější doraz namísto 0,6mm, ale to záleží jak kdo je s tím spokojen.  

15.8.2013

Dekodér pod želvu - dokoupil jsem si pro testování dekodér přímo pro přestavník želva. Musím říci, že pracuje parádně. Jak je vidět na snímku prodlužuje želvu ve stejném tvaru, takže do stran nezabere žádné místo a je tedy přímo schován pod přestavníkem. Nastavení je jednoduché. Na desce jsou 2 vývody, kam se zasouvá spojka. Pro nastavení adresy dekodéru se spojka zasune do spodní zástrčky a po přiřazení adresy se spojka vysune. Pokud chceme nastavit obrácený chod želvy, tak se buď spojka zasune nebo nezasune na vrchní zastrčku, právě podle toho jakým směrem chceme, aby se želva pohybovala. Klasické vývody od želvy jsou zachovány vpředu. Dekodér prodlouží výšku přestavníku s čím je tedy třeba počítat. 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/test-prestavniku/

 

—————

Výroba a test zkoušečky na kontrolu napájení v kolejích

16.01.2012 20:53

Při pročítání stránek u Houmra jsem narazil na zkoušečku, kterou si sám vyráběl pro ulehčení zkoušení napájení v kolejích. Dle návodu jsem si tuto zkoušečku také vyrobil. Musím potvrdit, že opravdu je to funkční a použitelný nástroj pro rychlou kontrolu. Více ve fotogalerii.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/zkousecka/

 

—————

Spuštění webových stránek

06.01.2012 18:13

Rozhodl jsem se udělat krok ku předu a založit si tento web. Plánuji stavbu kolejiště ve velikosti N. Jsou to zhruba 4 měsíce co jsem ve skříni objevil stáré vláčky Piko velikosti "N", které jsem dostal jako malý kluk k Vánocům od dědy. Byl to první impulz k tomu, abych se do železnice zamiloval. Na chalupu do Hvězdonic u řeky Sázavy jsme jezdili vlakem, takže z dětství to ve mě zůstalo. Jak to však tak bývá, čas letěl a vláčky šly do ustrání (škola, povinnosti, sport a zájem i o jiné věci). Dětství mě však neopustilo dodnes a proto bych se rád nyní do nějaké té menší stavby kolejiště pustil. Uvidíme časem jak to vše zvládnu.

—————