Dvojité kolejové křížení

03.02.2012 20:55

Dvojité kolejové křížení I. - se mi na skutečné železnici hodně zamlouvá a proto zajisté nesmí chybět ani na mém modulovém kolejišti. Před budoucí stavbou se chci nejdříve zaměřit na testování a správnost zapojení jednotlivýh komponent. Dnešní volba padla právě na dvojité kolejové křížení. Na netu jsem toho moc nenašel a návod, který je přiložen k výrobku je dosti takový ne zcela vhodně popsán. Škoda, že výrobce tomu nevěnuje větší pozornost a nepřikládá lépe zhotovená detailnější schémata (myslím, že by to nejen začínající modeláři hodně ocenili). Přeci jen už nějaké zkušenosti se zapojováním mám a tak jsem to po pár propojených drátkách dal dohromady a na první pokusy to fungovalo, tak jak mělo. Nejprve jsem zapojil klasické stejnosměrné napájení a přes zkoušečku, kterou jsem si vyrobil (viz článek zkoušečka) jsem si ověřoval správnou polaritu v kolejích. Vše bylo správně a to potvrdila i projíždějící lokomotiva. Žádné jiskry ani seky na přejezdech jsem nezaznamenal. Když projížděla lokomotiva z bodu B do bodu C, tak byl přepínač nastaven nahoru. Když přejížděla lokomotiva z bodu D do bodu A, tak byl přepínač přepnut dolu. Pokud bych najel lokomotivou z bodu B do bodu C a přepínač bych nechal dole místo nahoře, tak se lokomotiva zastaví (označeno na fotce ve fotogalerii). Je vhodné hned vypnout proud, aby se nepoškodila lokomotiva. Tento popis se týká analogového zapojení. Samozřejmně pokud nebude správně přehozeno vznikne na srdcovce zkrat.

Také jsem to musel rovnou otestovat i u DCC napájení, neboť plánuji provoz na kolejišti digitálně. Pořídil jsem si proto pro začátek multimaus od Roco. (nemám velké ambice ani nacpané prasátko, takže přes bazar publikovaný nový set ze startsetu)  

Ale POZOR! u DCC napájení: Pokud pojedu s lokomotivou z bodu B do bodu C a nebudu mít správně přehozenou polaritu na přepínači, tak při styku přechodu jak jsem znázornil na obrázku se lokomotiva ocitne ve zkratu. Centrála ohlásí zkrat.

Ještě mě však čeká propojení a otestování s přestavníky. To však až budu mít jasno, které tedy budu používat.

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/dvojite-kolejove-krizeni/

21.11.2012

Dvojité kolejové křížení II. - Tak jsem se posunul o kousek dál a podařilo se mi konečně zprovoznit dvojité kolejové křížení (Scissors Crossing). Připravil jsem si desku na kterou jsem si přilepil korek (2mm podklad a 3mm pod kolej). Proměřil jsem si, kde je třeba vyvrtat otvory pro dráty a pro drát od serva. Naletoval jsem dráty k dvojitému kolejovému křížení a pak umístil na desku. Použil jsem oboustrannou lepenku. Drží to velmi pevně a nakonec to ještě spevní lepidlo ze zaštěrkování, takže to bude jako přibitý. Při testování serv jsem si docela dlouho hrál než jsem našel správné nastavení a úhel vychýlení serva. Z výhybek jsem před montáží na desku ještě vyoperoval pružinky, které drželi doraz. Při správném nastavení serva je doraz dostatečný. Použil jsem strunu 0,8mm která pruží dobře. Doraz lze v nutnosti upravovat (při zjištování hodnot je dobré si údaje zapisovat do tabulky a označit si jednotlivá serva, aby jste se pak v tom neztratily. Za chvíli si totiž  nepamatujete zadané hodnoty v dekoderu serv). První pokusy začínaly s přepínači, které přepínaly polaritu v srdcovkách. Zjistil jsem však, že není možné mít přehozené všechny výměny do křížení. V tomto nastavení nebylo možné přejet křížem ze všech stran. Fungovalo to pouze v jednom směru. Hledal jsem hodně na internetu a až na nějakých anglických stránkách jsem objevil, že je možné použít automatický přehazovač polarity. Tak jsem to vyzkoušel a ono to překvapivě krásně a hladce funguje. O polaritu v srdcovkách se nyní nemusím starat a vlaky mi můžou frčet křížem sem i tam. Teď mě ještě čeká uspořádání kabelů, aby to bylo přehlednější, přilepení na pevno serva (nyní jsou přilepena oboustranou lepenkou) a připevnění dekoderu serv a dekoderu přehazovaní polarity. Také musím naletovat ještě dráty pod koleje, aby byl zajištěn správný průtok proudu rovnoměrně a nedošlo, že by měla lokomotiva špatný odběr proudu a tím horší jízdní vlastnosti.  Časem vymyslím nějakou tu krajinku a tak.:) 

viz: https://ukrecka.webnode.cz/fotogalerie-zeleznice/dcc/dvojite-kolejove-krizeni/

2.6.2013

Dvojité kolejové křížení III. - zjistil jsem, že jako u vyhýbek je třeba přeříznout vyhýbku před srdcovkou (škoda, že tito věci již nejsou vytvořeny od výrobce). Zapojit srdcovku zvlášť přes přepínač, který přehazuje dle stavu přehození. Tím by se nemusel použít automatický přehazovač polarity. Toto schéma zapojení jsem objevil nedávno. Je vidět, že prostě člověk se učí v průběhu a že některé věci vyplynou časem.

 

—————

Zpět